Informatie Curacao

17 oktober 2009 - Brunssum, Nederland

Over Curaçao

Het eiland Curacao heeft veel te bieden. Denk daarbij aan de unieke flora & fauna, haar rijke geschiedenis en natuurlijk de bewoners van het eiland: een diversiteit aan mensen. Wist u bijvoorbeeld dat Curacao maar 150.000 inwoners telt, en dat de gemiddelde temperatuur 27 graden is?

Curaçao is het grootste eiland van de Nederlandse Antillen, het middelste van de Benedenwindse Eilanden. Het heeft een oppervlakte van 472 km2, met 152.000 inwoners. Het ligt op 60 kilometer van het Zuid-Amerikaanse vasteland in het zuidelijke deel van de Caribische Zee. Ten zuidoosten van Curaçao ligt Klein-Curaçao, een klein onbewoond eilandje.

Curaçao is ongeveer 100 miljoen jaar geleden onder de zee ontstaan. De oudste rotsformaties bestaan voor het grootste deel uit vulkanische gesteenten. Deze oude gesteenten werden 60 miljoen jaar geleden boven zeeniveau getild en daarna omgeven door koraalkalksteen.

Het landschap is voornamelijk vlak met hier en daar wat heuvels, met name in het noordwesten. Het hoogste punt op Curaçao is de St.-Christoffelberg (372 m). De noordkust is steil en rotsachtig, en daardoor voor de scheepvaart niet toegankelijk. De zuidkust kenmerkt zich door veel baaien en ondiepe inhammen. De belangrijkste binnenbaai is het Schottegat. Er zijn geen permanente riviertjes, maar beddingen die zich alleen vullen als het heel hard heeft geregend. Aan de zuidwestkust komen veel kleine koraalzandstrandjes voor. Curaçao heeft geen kilometerslange witte zandstranden.

Bij de foto's ziet u een kaartje van Curacao, Ik loop stage in het gebied Daniel, om presies te zijn landhuis daniel. Daar ga ik mensen informeren over het eiland en het uitlenen van duikspullen verzorgen.

Ook krijg ik daar een eigen duikbrevet. Hier ziet u een foto hoe landhuis daniël er ongeveer uit zal zien: landhuis daniel

Zelf ga ik wonen in Willemstad. Hier krijg ik de eerste maand een 2 persoons kamer. (dit omdat m'n eigen kamer dan nog bezet zal zijn door andere bewoners) na die maand kan ik mijn eigen kamer in. Voor de deur stopt een busje dat rechtstreeks naar landhuis daniël rijdt. Ik ben er nog niet over uit maar ga waarschijnlijk ook een scooter huren. (veel mensen hebben mij verteld dat de bussen in curacao zich niet echt aan de dienstregeling houden) daar kan je dus ook niet op rekenen!

curacao kaart

1. René:
    19 oktober 2009
    Hee meissie,
    Leuk, die site van jou, er staat alleen niets over jezelf in.
    Komt dat nog?
    Tot later, Pa